اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

ترس و اضطراب سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند/ برخی در ماجرای کرونا دنبال مقاصد سیاسی هستند

منتخب مردم قزوین در یازدهمین دورهٔ مجلس شورای اسلامی گفت: ترس و اضطراب از عوامل مؤثر در تضعیف سیستم ایمنی بدن است، برای همین ضروری است دلهره و اضطراب را از جامعه دور کنیم و با رعایت موارد بهداشتی و تغذیهٔ مناسب، بیماری کرونا را کنترل کنیم.

ترس و اضطراب سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند/ برخی در ماجرای کرونا دنبال مقاصد سیاسی هستند

 فاطمه محمدبیگی، پزشک و منتخب مردم قزوین در یازدهمین دورهٔ مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین گفت: کرونا دستهٔ هفتم از ویروس‌های کرونا ویروس است که از اواخر سال 2019 شروع به حمله در سطح کشورهایی نظیر چین، امریکا، کانادا کرد و اکنون نیز خاورمیانه را درگیر کرده است.

وی افزود: میزان مرگ و میر در مبتلایان به این ویروس تقریباً یک‌چهارم آنفلوآنزاهایی نظیر H1N1 است، به این معنا که این بیماری در 1 الی 3 درصد از مبتلایان ممکن است به مرگ منجر شود، در ایران نیز در این مدت میزان مرگ ناشی از این ویروس بسیار کم بوده است و این جای امیدواری فراوانی دارد، بنابراین مردم باید دلهره و اضطراب را از خود دور کنند.

این پزشک ادامه داد: میزان شیوع و سرایت ویروس کرونا بالا است و بهترین راه مقابله با آن، شستن مرتب دست‌ها، فاصله گرفتن از افراد سرماخورده و بیمار و نیز استفاده از ماسک و دستکش است.

وی اظهار کرد: استفاده از ماسک به‌تنهایی فایده‌ای ندارد، زیرا مهم‌ترین عامل انتقال این ویروس دست‌های آلوده و قطرات و ذرات تنفسی است، هم‌چنین این ویروس قادر نیست فاصله‌های طولانی را طی کند، زیرا سنگین است و روی سطوح می‌نشیند.

 

ترس و اضطراب سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند

محمدبیگی در رابطه با لزوم حفظ آرامش و پرهیز از اضطراب عنوان کرد: لازم است مردم آرامش خود را حفظ کنند و از اضطراب و استرس دوری کنند، زیرا استرس سربازهای سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند؛ زمانی‌که سیستم ایمنی بدن ضعیف عمل کند، احتمال انتقال بیماری‌های واگیر نیز وجود دارد.

وی تأکید کرد: ترس و دلهره یک عامل منفی برای ویروس کرونا است و هیچ دلیلی وجود ندارد که ما این ترس را در جامعه پراکنده کنیم و با سخنان نگران‌کننده دیگران را نیز مضطرب کنیم.

منتخب مردم قزوین در یازدهمین دورهٔ مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: متأسفانه در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی شاهد این هستیم که موارد و نکاتی بین مردم رد و بدل می‌شود که بیشتر آن‌ها واقعی نیستند و تنها به دامن زدن به ترس و اضطراب می‌انجامند، در چنین اخباری آمار مرگ و میر یا مبتلایان بیش از میزان واقعی اعلام می‌شود و نیز اخبار وحشتناکی در رابطه با کرونا منتشر می‌شود که در واقعیت آن‌ها شک و تردید وجود دارد، بنابراین مردم اخبار مربوط به این موضوع را تنها از طریق منابع رسمی دنبال کنند تا دچار اضطراب نشوند.

 

برخی در فضای موجود، به دنبال اهداف سیاسی هستند

محمدبیگی بخشی از اخبار و شایعات مربوط به کرونا را سیاسی دانست و اشاره کرد: قطعاً عده‌ای از سودجویان در فضای ویروس کرونا که در جامعه ایجاد شده است، به‌دنبال دستیابی به اهداف سیاسی خود هستند و در پی این هستند که در جو موجود، در جامعه جنگ روانی راه بیندازند.

وی ادامه داد: در چنین فضایی لازم ست مردم با هوشیاری و حفظ آرامش، به‌دنبال انجام کارهای روزمرهٔ خود باشند، البته طبیعی است که در کنار انجام امور روزمره لازم است احتیاط‌های لازم انجام شود و هشدارهای بهداشتی جدی گرفته شود.

این پزشک اذعان داشت: یکی از نکات مهم در رابطه با بیماری‌های ویروسی، خواب کافی است، زیرا افرادی‌که خواب کافی دارند معمولاً به بیماری‌های واگیر دچار نمی‌شوند؛ توصیهٔ ما این است که هم‌وطنان عزیز از شب‌بیداری پرهیز کنند تا عملکرد سیستم ایمنی آن‌ها دچار اختلال نشود.

 

رعایت تغذیهٔ مناسب حائز اهمیت است

منتخب مردم قزوین در یازدهمین دورهٔ مجلس شورای اسلامی، به‌عنوان یک پزشک و متخصص در طب سنتی در رابطه با تغذیهٔ مناسب مربوط به این برهه از زمان عنوان کرد: استفاده از مایعات و غذاهای گرم، استفاده از دمنوش‌های گیاهی مانند بابونه، به، شیرین‌بیان و زعفران در چنین شرایطی بسیار توصیه می‌شود؛ هم‌چنین استفاده از سوپ‌هایی نظیر سوپ شلغم و غذاهای رقیق نیز حائز اهمیت است.

محمدبیگی یادآور شد: در این مدت تلاش کنیم از موادی که دمای سرد دارند مانند بستنی، آب‌یخ و سردیجات پرهیز کنیم، هم‌چنین از غذاهایی با طبع سرد و خشک مانند ماکارونی و انواع فست‌فودها نیز دوری کنیم، غذاهای آماده، نیمه‌پخته یا خام نیز در این شرایط کمتر مصرف شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: رعایت توصیه‌های طب سنتی در کنار حفظ آرامش و خواب کافی می‌تواند این بیماری را به میزان زیادی کنترل کند، زیرا مردم ایران همیشه ثابت کرده‌اند انسان‌های هوشمند و بابصیرتی هستند، بنابراین با راه‌اندازی نهضت رعایت بهداشت حداکثری و نیز عدم دست‌دادن و روبوسی تا دو هفتهٔ آینده و هم‌چنین عدم انجام مسافرت‌های غیرضروری به‌زودی می‌توانیم این بیماری را کنترل کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول